Home Etiqute Tafelschikking-Tafelspeech Taal van het bestek

Tafelschikking


Tafelschikking betreft de plaatsing van de gasten. Bij een wat minder officieel etentje kun je het beste mannen en vrouwen zo veel mogelijk om en om laten plaatsnemen. De officiële regels voor tafelschikking zijn:


*Gastheer en gastvrouw zitten bij een officiële maaltijd gewoonlijk aan de korte zijden van een langwerpige tafel (hoofd) tegenover elkaar. Een andere mogelijkheid is dat de gastvrouw plaatsneemt in het midden van de lange zijde van de tafel en de gastheer aan het korte hoofdeinde.


*De voornaamste vrouwelijke gast wordt rechts van de gastheer geplaatst als zijn tafeldame, de daaropvolgende voorname vrouwelijke gast links van hem.


*De voornaamste mannelijke gast zit links van de gastvrouw als haar tafelheer, de daarop volgende voorname mannelijke gast rechts van haar.


*Over het algemeen is een gast van hogere leeftijd belangrijker dan een jongere, zelfs wanneer deze laatste een hogere positie heeft.


*Indien er speciale eregasten zijn, spreekt het natuurlijk voor zich dat dit de voornaamste gasten zijn. Indien deze eregasten een echtpaar zijn, dan zitten ze naast elkaar. Dit geldt ook wanneer gastvrouw en gastheer de hoofdpersonen zijn bij het diner. De eregasten zitten in het geval van een langwerpige tafel in het midden van een van de lange zijden.


*Geschreven naamkaartjes van de gasten worden op de betreffende plaats op de servetten gelegd.

Tafelspeech

Een tafelspeech wordt bij voorkeur gehouden tussen de gangen van een diner in, zodat iedereen de gelegenheid heeft om met aandacht te luisteren en het eten niet koud wordt.


*Indien er één spreker is die een speech houdt, dan doet hij dit het beste na het hoofdgerecht.


*Zijn er meer sprekers, dan kan de ceremoniemeester of de gastheer dit het best coördineren, maar in elk geval gaan oudere sprekers altijd voor jongeren.


*Als je een speech gaat houden, ga je staan (waarbij heren hunjasje dichtknopen) en tikt zachtjes tegen je glas en begint. Een tafelspeech dient vrij kort te zijn en de toegesprokene(n) als onderwerp te hebben. Kijk degene(n) tegen wie je spreekt ook aan. Wanneer je je tot het hele gezelschap richt, kijk dan regelmatig rond en zorg dat je iedereen afwisselend aankijkt.


*Tijdens de speech moet je nooit op een tafel of stoel leunen, niet met je armen over elkaar en niet met je handen in je zakken staan. Je mag een spiekbriefje gebruiken,.


*Indien het een wat informeler etentje betreft in een klein gezelschap met een onder-ons-sfeertje, dan kan gewoon de spontaniteit de boventoon voeren. In dat geval hoef je voor je speech niet te gaan staan.